Het positieve van een burn-out

Kerst zoals het moet zijn

Kerst zoals het moet zijn

In de tijd waarin liefde en verbondenheid centraal staan, halen we onszelf vaak een heleboel op de hals. In krap drie dagen, en met secuur timemanagement, rijden we stad en land af om op tijd aan te schuiven bij wéér een kerstdiner. Wéér een kerstbrunch, een kerstontbijt, wat dan ook maar past om zoveel mogelijk familieleden (of vrienden) bij elkaar te krijgen.

Om nog maar niet te spreken over de emotionele lading en verwachtingspatronen behorende bij kerst. Oude gedragingen komen boven en gevoelens van eenzaamheid zijn geen uitzondering. Het is een intensieve tijd, helemaal als je niet optimaal in je vel zit.

Niet zonder gevolgen ook. Na de kerst voelen we ons moe – aan-vakantie-toe-moe – en onze buik zit vol – boe-noch-bah-zeggen-vol. Vol van het eten. Vol van de mensen. En dan komen de kwellende gedachten; de sfeer was niet zoals we hoopten, het eten niet perfect, die kilo’s er weer aan…

Relativeren lukt ook maar slecht, want ja: we zijn moe.

Gelukkig vallen de dagen na kerst, vlak vóór oud & nieuw. Zo kunnen we de gevoelens, veroorzaakt door de kersthectiek, direct omvormen tot goede voornemens: volgend jaar doen we het anders. Heel anders!

 

Een beetje mindfulness met kerst

Oké, oké  bovenstaand scenario is een beetje uit z’n verband getrokken. Net als kerst óók stress en nostalgie met zich mee kan brengen, is kerst natuurlijk óók the most wonderful time of the year. En dit jaar heb ik veel zin in kerst, want ik weet inmiddels dat ik zelf in de hand heb hoe ik de kerstdagen ervaar. Het staat of valt (grotendeels) met mijn eigen mindset. En een beetje mindfulness helpt daarbij.

  1. Start in rust

Een rustige start werkt de hele dag door. Bovendien maakt zo’n start het gemakkelijker om ook gedurende de dag deze rust weer naar boven te halen. Een paar minuten aandacht voor je adem of hoe je je voelt is al genoeg. Of misschien toch een keer die miracle morning proberen?

  1. De intentie bepaalt

Verwacht jij zware kerstdagen; stress, vermoeidheid, eenzaamheid, irritatie, ongemakkelijkheid, verdriet… wees dan niet verbaasd dat dit jouw dagen ook kleurt. Je zal er namelijk – veelal onbewust – alles aan doen om deze (negatieve) verwachting voor jezelf te bevestigen. Niet erg, het mag er zijn als het er is, maar een intentie voor wat liefde, verbondenheid en plezier is ook wel fijn.

  1. Weet wat van jou is

In een kamer vol mensen is het gemakkelijk om andermans gevoelens over te nemen. Maar als een ander loopt te stressen, irritatie aanwakkert of wat nostalgisch wordt, hoef je daar niet in mee te gaan. Weet wat van jou is. En weet vooral wat niet van jou is. Observeer wat er gebeurt en blijf bij jezelf. Het kan helpen om, als je naar de wc gaat of even alleen in de keuken staat,  jezelf zo nu en dan te vragen ‘hoe voel ik me?’

  1. Eet (en drink) met aandacht

Teveel eten en drinken doet iets met onze fysieke en mentale gesteldheid. Te weinig ook. En veroordelen wat je naar binnen werkt al helemaal. Maar wees niet te streng voor jezelf. Nooit niet, en helemaal niet met kerst. Eet wat je lekker vindt. Wees lief, maar aandachtig. Dit zorgt ervoor dat je extra geniet en proeft, zonder dat je je verliest in een ongecontroleerde vraatzucht waar je jezelf later (mogelijk) weer op bekritiseerd.

  1. Maak de kerstwandeling alleen

Wanneer je continu omringd bent door mensen, is het prettig – bijna noodzaak – om soms even bij jezelf terug te komen. Hoe is het met me? Dit maakt je weerbaar en houdt je mentale gesteldheid in toom.

Nu is een lange kerstwandeling niet per se noodzaak – wel een aanrader! Bovendien helpt het om de aangegeten energie weer wat te verwerken –, kleine me-momentjes zijn ook goed. Doe de deur op slot als je gaat douchen; jouw tijd. Of neem een twintig minuten break in een lege kamer; hup legs up the wall met Devi Prayer – mijn favoriete savasana nummer – in je oren. Of even shaken. Dit kan overigens gewoon met de hele familie, kan best een goed idee zijn 🙂

  1. Perfectie bestaat niet

Niet in eten, niet in mensen, niet in sfeer, niet in kerstversiering, niet in het leven en nee, ook niet tijdens kerst. Dus verwacht dit ook niet (van jezelf). Laat alles deinen en vieren. Geef je over, ‘het’ is al goed.

  1. Maak plezier!

Laten we wel wezen: samenkomen met onze dierbaren doen we in principe voor ons plezier. Laten we dit dan ook vooral als uitgangspunt nemen. Wees dankbaar voor elkaar, geniet – zonder oordeel – van alles dat is. Creëer nieuwe ervaringen en maak plezier!

 

Ik wens jou geen kerst zoals het moet zijn

Want hoe moet het dan zijn? Geen idee. Ik weet wel wat ik je graag wil wensen: een kerst bol van liefde, dankbaarheid, ontspanning en plezier. Maar ook dat voelt nu niet gepast; neigt weer te veel naar hoe het zou moeten zijn. Dus ik wens je iets heel simpels. Zonder toeters en bellen, zonder lading, zonder oordeel; ik wens je kerst! Zodat jij het met jouw ervaringen kunt inkleuren.

 

Photo by Marina Khrapova 

Deel dit bericht


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *