Het positieve van een burn-out

Stress? Shake it off!

Stress? Shake it off!

Shake it off. Letterlijk! De uitdrukking bestaat niet voor niets. Het is één van mijn favoriete manieren om ‘meneer pieker’ vriendelijk de deur te wijzen en ‘mevrouw stresskip’ er beleefd achteraan te begeleiden.

Shaken; het principe is simpel

Emoties zijn lichamelijk en daar zetten ze zich dan ook vast als je ze niet onder ogen komt. Hoe meer we vanuit onze denkgeest (mind) leven, hoe stijver en verkrampter we worden. De mind wil namelijk controle houden: ik wil dit, ik moet dat, als ik dit dan dat etc. Alleen deze controlerende gedachtes staan ons alleen maar in de weg en blokkeren de ruimte om vrijuit te leven; oftewel simpelweg te leven zoals ons lichaam aangeeft het fijn te vinden.

Door met je lichaam te shaken (ook wel: bewegen, schudden, schokken, schommelen, wiebelen…) kan je blokkades in je lichaam opheffen. De levensenergie, die iedereen in zich heeft, krijgt de kans om weer te stromen. Je komt uit het koppie en haalt je energie als het ware naar beneden. Als we gestrest zijn schiet onze energie namelijk omhoog en centreert het zich rondom het hoofd. “Veel aan je hoofd hebben.” Nog zo’n rake uitdrukking die niet voor niets bestaat.

Geen ruimte voor piekeren

Tijdens het shaken heb je helemaal geen ruimte om te piekeren, je kan je immers maar op één ding tegelijk concentreren – denk aan wat ik schreef over multitasken in een eerdere blog. Door niet te denken, ga je voelen en ervaren. “About time!”, aldus het lichaam. Hierdoor maak je een diepe connectie met jezelf en beweeg je automatisch op een manier waarop jouw lichaam emotionele, fysieke en mentale blokkades kan opheffen en stress kan loslaten.

Automatisch? Ja! Tof toch?! Het gaat écht helemaal vanzelf – we zitten zo briljant in elkaar – zolang je je er maar aan overgeeft en het niet wilt begrijpen. Nogmaals, het is enkel onze mind die dingen wil begrijpen. Alleen controle vasthouden betekent moeite doen en controle laten varen betekent moeiteloos ‘zijn’. Het leven laten ontvouwen zoals het komt. En zeg nou eerlijk, welke optie geeft je alleen al bij het lezen een relaxter gevoel?

Bewegingsangst overwinnen

De eerste paar maanden na mijn val moest ik er niet aan denken om ook maar iets sneller dan nodig met mijn hoofd te bewegen. Ik was al duizelig genoeg, en beweging of enige vorm van kracht triggerde misselijkheid en een druk op mijn hoofd. Mijn hoofd was een soort kwetsbaar gevaarte geworden, waarvan mijn nek moeite had om m rechtop te houden. Ik weet nog dat ik tegen de huisarts zei “ik heb het gevoel dat mijn hoofd los van mijn lichaam staat”. En in zekere zin was dat spot on. Ik was vrijwel volledig in contact met mijn hoofd (mind) en vrijwel niet met de rest van mijn lichaam. En doordat ik gedurende de tijd beweging en kracht was gaan associëren met méér klachten, ontpopte zich een soort van bewegingsangst.

De fysio in het revalidatieprogramma heeft mij geholpen om dit patroon te doorbreken en het vertrouwen terug te winnen. Te ervaren dat het oké is om mijn hoofd weer te belasten. Ik had zelf al een start gemaakt door wat meer dynamische houdingen te herintroduceren in mijn yoga practice, maar snelle bewegingen en inversions (hoofd lager dan de heupen) die veel fysieke kracht vroegen (en dus druk op mijn hoofd gaven), bleef ik steevast vermijden. In geleidelijke stappen heb ik dit onder begeleiding van de fysio opgebouwd; van krachttraining en hardlopen, naar zonnegroeten en downward facing dogs, tot koprollen en afgelopen week – ja ja – een shoulderstand. Jeah!

Inmiddels weet ik dat mijn hoofd best wat kan hebben en dat ik niet bij het minst of geringste tikje helemaal vast schiet en terugval. Onlangs deed ik dan ook voor het eerst weer voluit mee met een shake meditatie tijdens een yoga les. Halleluja, ik was even vergeten hoe fantastisch dit is. Het geeft zo’n vrij, licht en energiek gevoel. Burnin! Ik snap dat het een beetje gek is om gewoon maar spontaan te gaan schudden met je lichaam – vond ik ook de eerste keer – dus veroordeel jezelf vooral niet als je je er niet direct aan kan overgeven. Maar probeer alle eventuele gevoelens van schaamte of angst (=mind) te negeren en give it a try!

De enige opdracht is: bewegen zoals jouw lichaam je ingeeft

Zet de wekker vijf of tien minuten, of zo lang als je wilt. Of zo kort als je wilt for that matter, maar zorg dat je jezelf de tijd geeft om erin op te gaan en niet opgeeft omdat je je afvraagt waar je in godsnaam mee bezig bent – wederom: het is enkel de mind die dit zich afvraagt. Als je wilt kan je een muziekje opzetten, maar houd de intentie om spontaan vanuit jouw lichaam en gevoel te bewegen en laat je bewegingen dus niet bepalen door het ritme van de muziek. Er is verder geen juiste manier van shaken, doe wat jouw lichaam je ingeeft. Vergeet tussendoor niet te ademen en laat af en toe een diepe zucht ontsnappen als die zich aandient; je bent aan het loslaten.

Bewegen zonder na te denken dus. Alles mag. Alles is goed. En als de wekker gaat, haal dan een paar keer diep adem en sta een poosje stil om te observeren en te voelen wat je ervaart. Enjoy!

Heb jij ervaring met shaken? Wat vind je ervan? Heb je dit nog niet eerder gedaan en wil je er meer over weten, google eens op shake meditatie, bio-energetische meditatie of shaking yoga.


Photo by Welmoetphotography
Deel dit bericht


2 thoughts on “Stress? Shake it off!”

  • Hoi Maike,

    Wat onwijs stoer dat je je verhaal op deze manier deelt met de wereld. En wat heerlijk om te lezen! Ook al heb ik niet hetzelfde doorgemaakt, ik vind je verhalen een fijne inspiratiebron om wat meer mindful in het leven staan… en dat kan natuurlijk nooit kwaad..
    Oh ja, het shaken is een groot succes! Ook met een kleuter van 5 jr kan ik je vertellen 😉
    Keep burnin!

    Nicole

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *